Aquests són els projectes seleccionats per a la segona edició de Residència de guions

El programa començarà al mes d’octubre i s’estendrà fins el juny del 2024

Després de rebre prop de 350 projectes, l’Acadèmia presenta els 8 projectes de guió de llargmetratge de ficció que formaran part del programa d’acompanyament integral, en el procés d’escriptura de guió, que ofereix la Residència de guions fins el juny del 2024. 

 

Aquests són els projectes seleccionats per dos comitès externs i independents:

El dilema de les anguiles, d’Elena Molina

Focalitzant la seva obra documental en la defensa dels drets humans amb el gènere en el punt de mira, amb títols com Remember my name, seleccionat a Málaga, o Rêve de Mousse, i rodatges a Burkina Faso, el desert del Sàhara, Cap Verd o Haití, Elena Molina ha estat seleccionada per a la segona edició de la Residència de guions amb El dilema de les anguiles. És el seu primer projecte de ficció i en ell narra la història de quatre noies que per primera vegada a la seva vida tenen una habitació i un bany propis, després d’haver crescut lluny de les seves mares.

 

Royal Films, de Burnin’ Percebes (Juan González Gutiérrez i Fernando Martínez Fernández)

Burnin’ Percebes, pseudònim dels directors Juan González Gutiérrez i Fernando Martínez Fernández, estan darrere del projecte seleccionat Royal Films, una pel·lícula que pren el nom de la productora encarregada de realitzar films pornogràfics per al rei Alfonso XIII. Després d’El fantástico caso del Golem i La reina de los lagartos, el duet es planteja el repte d’una ficció d’època que recrea l’entorn del Borbó el 1925.

 

El fum, la muntanya, de Joan Marc Voces

El jove guionista debuta amb l’escriptura del llargmetratge El fum, la muntanya,  seleccionat per a la Residència de guions, que explica la història de l’Enric, un bomber de Barcelona, que es desplaça a El Pont de Vilomara per ajudar a apagar el foc que crema el bosc i allà s’endinsa en un record de la seva àvia. Joan Marc Voces va ser seleccionat al Serielizados Kick, la incubadora de sèries de format curt en català, amb la sèrie d’animació Muntar un pollastre, basada en els còmics que fa a les xarxes socials.

 

Habitat, d’Anna Solanas i Marc Riba

Després de 20 anys treballant junts, amb setze curtmetratges a l’esquena, la participació en més de dos mil festivals, i havent recollit més d’un centenar de premis, Anna Solanas i Marc Riba debuten amb el seu primer llargmetratge Habitat. La Residència de guions aposta en aquesta segona edició per una animació que retrata deu personatges peculiars habitants d’un edifici convertit en un microcosmos del tot absurd i surrealista. Una sàtira cruenta, a vegades un pèl desagradable, sobre els fràgils equilibris que sustenten la nostra societat.

 

Deriva (L’amor a batzegades), d’Alba Cros

La perspectiva de gènere es fa especialment present en el projecte presentat per Alba Cros, codirectora de Les amigues de l’Àgata i del documental Alteritats, que escriu ara el seu primer llarg en solitari Deriva (L’amor a batzegades), un assaig visual i íntim a través de les reflexions que Saó, la seva protagonista, té al voltant de l’amor. Un diàleg entre la realitat i la utopia, entre la ficció i la seva pròpia veritat, que la portarà a descobrir-se incapaç d’estimar quan, en el fons, és el que més desitja.

 

Emut, d’Àngel Tolosa

Una de les altres cares joves d’aquesta edició és Àngel Tolosa qui, després de les seves primeres peces curtes, Quan les mares dormen i Una casa de silencio —ambdues en estat de postproducció—, construeix a Emut, la història d’un nen de deu anys que viu un estiu amb el seu pare en una masia de la Segarra. La seva nova parella embarassada i el nen conviuran amb un nou model de família on brollen nous lligams.

 

El rei de l’aire, de Laura Ferrés

Laura Ferrés, premiada el 2017 amb Los desheredados al Festival de Cannes, als Gaudí i als Goya i directora de La imatge permanent, recentment presentada al Festival de Locarno, participa enguany com a resident amb el guió de la seva nova pel·lícula, El rei de l’aire, que dona nom a l’empresa familiar on treballa en Pere, dedicada a l’entreteniment infantil amb inflables, un escenari que sembla un Disneyland per a pobres. En Pere ho vol tenir tot sota control, però un dia pateix un infart mente un castell inflable vola amb un nen en el seu interior. Quan els seus familiars intenten que se sacrifiqui per salvar l’empresa, en Pere no pot suportar la idea de no estar a l’aire lliure i fuig. La Rosario, l’àvia i tutora del nen desaparegut, s’obsessiona amb el vent i acaba a Empuriabrava, una població assolada per la presència de la Tramuntana, on es trobarà amb en Pere. 

 

Querer vivir un grito, de Diana Toucedo i Fernando Pomares

Diana Toucedo i Fernando Pomares, coguionitzen Querer vivir un grito, la història de la Lola Sar, una arquitecta gallega establerta a Barcelona i Amsterdam, amb una vida lliurada als projectes humanitaris relacionats amb les conseqüències de conflictes bèl·lics. Un dia, mentre la Lola treballa en un projecte de recerca de devolucions il·legals en calent a la frontera grega, reconeix la imatge d'una dona siriana, la Fariha, amb qui havia col·laborat anteriorment. Aquesta dona, i la incògnita del seu parador actual, acompanyaran la Lola en un recorregut vital que la portarà de l'activisme polític a la intel·lectualitat burgesa, dels sopars familiars a organitzacions de cooperació europees, de les raves a camps de refugiats de països del sud d'Europa a la violència en els nous corredors Balcànics. Fins que aconsegueix trobar-la. Davant el cadàver de Fariha, la Lola es trenca i fracassa, es veu a ella mateixa en aquest cos sense vida. 

 

Llengua catalana, paritat de gènere, talent jove i diversitat

La Residència de guions de l’Acadèmia ha rebut en aquesta segona edició prop de 350 sol·licituds de participació, de les quals un 10% procedia de fora de Catalunya. El 64% dels projectes presentats a la convocatòria eren en versió original catalana, el 33% castellana i el 3% en altres llengües, una collita de la qual s’han seleccionat finalment sis projectes en VOCAT i dos en VOCAST (l’Acadèmia garanteix la participació de projectes en llengua catalana contemplant a les seves bases un mínim del 50% dels projectes seleccionats en català). També garanteix la paritat, amb un mínim del 50% de llargmetratges escrits o coescrits per dones, i l’accés dels joves, amb un mínim de dos projectes que han d’estar signats per joves menors de 30 anys.

El programa d’acompanyament integral, dirigit per la cineasta i acadèmica Carla Simón, dura nou mesos i inclou contactes amb el sector, una retribució mensual i un espai de treball a Barcelona. Tornarà a ubicar-se a l’Espai Joan Brossa i el Centre de Recerca del Museu Picasso, i oferirà dos retirs a la Faberllull Olot gràcies a la col·laboració de l’Institut Ramon Llull, i, com a novetat, una estada al Centre d’Art i Natura de Farrera – CAN, que enguany entra com a nou col·laborador de la Residència.

La Residència de guions de l’Acadèmia del Cinema Català és una iniciativa organitzada de la mà de GAC – Guionistes Associats de Catalunya, compta amb el finançament de l’ICEC, l’Ajuntament de Barcelona i la Unió Europea – NextGeneration EU, en el marc del Pla de Recuperació i Resiliència a través de l’ICAA. Col·laboren en el programa DAMA, ESCAC, UPF i Blanquerna - URL, així com Institut Ramon Llull i Centre d’Art i Natura de Farrera – CAN, Catalan Films i Creative Europe Desk MEDIA – Catalunya.

bannerweb candidatesxiii