ESTATUTS DE L’ACADÈMIA DE LES ARTS I LES CIÈNCIES CINEMATOGRÀFIQUES CATALANES
CAPÍTOL I. DENOMINACIÓ, OBJECTE I DOMICILI
Article 1. DENOMINACIÓ
L’associació, constituïda el 21 de febrer de 2008 amb caràcter indefinit i sense ànim de lucre, es denomina “ACADÈMIA DE LES ARTS I LES CIÈNCIES CINEMATOGRÀFIQUES CATALANES”, denominació que podrà abreujar-se en la forma “ACADÈMIA DEL CINEMA CATALÀ” quan sigui convenient, i regula les seves activitats d’acord amb la normativa vigent i els seus Estatuts.
Article 2. OBJECTE
L’Acadèmia té per objecte representar, fomentar, desenvolupar, dinamitzar, promocionar, internacionalitzar i defensar la cinematografia catalana formada per tots els sectors creatius i productius de la professió en matèria artística i científica, essent-ne la veu unitària també davant de tercers (entitats, organismes i institucions públiques o privades), de forma anàloga a d'altres acadèmies cinematogràfiques.
En queda exclòs tot ànim de lucre.
Article 3. FINALITATS
D’acord amb l’objecte de l’Acadèmia, les finalitats principals que aquesta persegueix són:
- Aglutinar els professionals del sector creatiu, tècnic i de producció cinematogràfica de Catalunya per donar una identitat a les nostres produccions cinematogràfiques;
- Cohesionar el sector cinematogràfic català;
- Promocionar el cinema català i en llengua catalana i dotar-lo de prestigi davant dels mitjans de comunicació i el públic en general;
- Contribuir a la internacionalització del cinema català;
- Impulsar la innovació i la formació continuada entre els professionals catalans de tot el sector, impulsant fòrums de discussió i debats;
- Recolzar els joves talents;
- Capitalitzar el potencial del cinema català;
- Atorgar els premis Anuals de l’Acadèmia, anomenats Premis Gaudí, instaurats l’any 2008 i que varen prendre el relleu dels Premis Barcelona, impulsats iorganitzats pel Col·legi de Directors de Cinema de Catalunya, consolidant-ne el seu prestigi i la seva trajectòria;
- Aconseguir el reconeixement internacional de l’Acadèmia;
- Intervenir en el redactat i aprovació de tots els elements legislatius i normatives oficials que afectin al cinema en qualsevol de les seves accepcions;
- Exigir una política de recursos públics pel foment i la consolidació de la nostra cinematografia;
- Investigar, analitzar i estudiar científicament el fet cinematogràfic i difondre’n el seu coneixement.
Article 4. ACTIVITATS
Per a desenvolupar el seu objecte i les finalitats que li són inherents, l’Acadèmia durà a terme les següents activitats:
- Organitzar trobades o cicles per promoure la cinematografia catalana arreu del món i internacionalitzar el cinema català;
- Establir vincles amb altres acadèmies cinematogràfiques i institucions culturals d’arreu del món;
- Crear sinèrgies amb entitats culturals i artístiques de Catalunya i d’arreu del món;
- Atorgar, organitzar i promoure els premis Anuals de l’Acadèmia i dotar-los del segell i del prestigi que tenen altres premis europeus i internacionals;
- Coordinar i col·laborar amb els diversos organismes i departaments del govern de la Generalitat implicats en la promoció i producció del cinema català per optimitzar els recursos;
- Intervenir en el redactat i aprovació de tots els elements legislatius i normatives oficials que afectin al cinema en qualsevol de les seves accepcions;
- Intervenir en la política de subvencions o polítiques cinematogràfiques;
- Recolzar els joves talents mitjançant la creació de Premis, beques o ajuts;
- Promoure la investigació científica del llenguatge cinematogràfic;
- Editar publicacions de referència amb les conclusions dels diferents estudis;
- Organitzar fòrums de discussió així com debats i seminaris;
- Fomentar la innovació entre els professionals de tots els àmbits del sector cinematogràfic;
- Qualsevol altra que sigui adequada al compliment de l’objecte i de les finalitats pels quals va ser creada l’Acadèmia.
Article 5. DOMICILI I ÀMBIT D’ACTUACIÓ
L’Acadèmia té el seu domicili a Barcelona (08002), Passeig de Colom número 6.
El seu àmbit d’actuació primordial és Catalunya, sense perjudici que per al compliment de les seves finalitats podrà dur a terme activitats en altres àmbits territorials així com a nivell internacional.
CAPÍTOL II. DELS MEMBRES DE L’ACADÈMIA
Article 6. REQUISITS
Poden formar part de l’Acadèmia les persones físiques o jurídiques interessades en l’objecte i finalitats de la mateixa que compleixin els requisits següents:
En el cas de persones físiques:
- Tenir capacitat d’obrar;
- En el cas de menors:
- Si tenen edats compreses entre els 14 i els 18 anys, i no estan emancipats, hauran de comptar amb el consentiment dels pares o tutors per a ser membres de ple Dret, amb dret de vot a les Assemblees Generals, i no podran ser, en cap cas, elegits membres de la Junta Directiva;
- Si tenen menys de 14 anys, podran adquirir la condició de soci, comptant amb el consentiment dels pares o tutors, i assistir a les Assemblees amb veu però sense vot.
3. Ser professional del sector cinematogràfic i complir els requisits específics de l’Article 7.
En el cas de persones jurídiques:
- Pertànyer al sector cinematogràfic i complir amb els requisits específics de l’Article 7; o bé,
- Pertànyer al sector de l’exhibició i/o de la distribució cinematogràfica catalana:
- Estar degudament inscrites al Registre d’Empreses Audiovisuals de Catalunya (REAC) de l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC) de la Generalitat de Catalunya (o al que, en el seu cas, pugui substituir-lo);
- Complir amb els requisits específics de l’Article 7.
- En ambdós casos: Estar degudament representada per una persona física amb poders suficients i amb plena capacitat d’obrar; entre els següents:
- L’Administrador/a de la companyia; o,
- El/La director/a general;
- En el cas dels exhibidors, podrà ser el/la propietari/propietària de la Sala o la persona que aquest/a designi
Article 7. TIPUS DE MEMBRES
Els membres es classifiquen en les següents categories:
a) Acadèmics Numeraris, categoria que engloba la sub-categoria de Membres Joves, que són els membres de menys de 34 anys que compleixin amb l’establert en aquests Estatuts;
b) Acadèmics d’Honor;
c) En règim transitori: Acadèmics Associats.
Els requisits per a accedir a cadascuna d’aquestes categories són els següents:
a) Acadèmics Numeraris:
1. Pertànyer a, com a mínim, una de les especialitats següents i complir amb l’historial que s’especifica a continuació:
ESPECIALITAT
|
CATEGORIES
|
HISTORIAL
|
PRODUCCIÓ
|
Productor/a o Productor/a executiu/va
|
2 llargmetratges (*)
|
PRODUCCIÓ
|
Director/a de producció
|
3 llargmetratges
|
PRODUCCIÓ |
Cap de producció |
4 llargmetratges |
PRODUCCIÓ |
Ajudant de producció |
5 llargmetratges |
GUIÓ
|
Guionista, Argumentista, Col·laborador/a, Diàlegs en...
|
1 llargmetratge (*)
|
DIRECCIÓ
|
Director/a
|
1 llargmetratge (*)
|
DIRECCIÓ
|
Ajudant/a de Direcció
|
5 llargmetratges
|
DIRECCIÓ |
Script |
5 llargmetratges |
DIRECCIÓ |
Coordinador/a d'intimitat |
3 llargmetratges |
INTERPRETACIÓ |
Actor o actriu (principal o secundari) |
3 llargmetratges |
INTERPRETACIÓ |
Coach d'interpretació |
5 llargmetratges |
FOTOGRAFIA
|
Director/a de fotografia
|
2 llargmetratges
|
FOTOGRAFIA |
Operador/a de càmera |
3 llargmetratges |
FOTOGRAFIA |
Ajudant/a de càmera |
5 llargmetratges |
FOTOGRAFIA |
Cap d'electricistes |
5 llargmetratges |
FOTOGRAFIA
|
Colorista (correcció de color) – etalonador/a
|
5 llargmetratges
|
DIRECCIÓ ARTÍSTICA |
Director/a artístic/a |
3 llargmetratges |
DIRECCIÓ ARTÍSTICA |
Ajudant/a de direcció d'art |
5 llargmetratges |
VESTUARI |
Cap de vestuari |
3 llargmetratges |
VESTUARI |
Ajudant/a de vestuari |
5 llargmetratges |
MAQUILLATGE I PERRUQUERIA |
Cap de maquillatge o Cap de perruqueria |
3 llargmetratges |
MAQUILLATGE I PERRUQUERIA |
Ajudant/a de maquillatge o Ajudant/a de perruqueria |
5 llargmetratges |
SO |
Cap de so directe |
3 llargmetratges |
SO |
Sonidista |
5 llargmetratges |
SO |
Dissenyador/a / Mesclador/a de so |
3 llargmetratges |
SO |
Ajudant/a de muntatge de so |
5 llargmetratges |
SO |
Tècnic d'efectes de sala |
5 llargmetratges |
MUNTATGE |
Muntador/a |
3 llargmetratges |
MUNTATGE |
Ajudant/a de muntatge |
5 llargmetratges |
MÚSICA |
Compositor/a |
3 llargmetratges |
MÚSICA |
Enginyer/a d'enregistrament musical |
5 llargmetratges |
EFECTES ESPECIALS
|
Director/a o creador/a d’efectes especials en rodatge
|
3 llargmetratges
|
EFECTES ESPECIALS
|
Director/a o creador/a d’efectes especials digitals
|
3 llargmetratges
|
POSTPRODUCCIÓ
|
Supervisor/a d’efectes digitals
|
5 llargmetratges
|
POSTPRODUCCIÓ
|
Director/a de postproducció
|
5 llargmetratges
|
ANIMACIÓ
|
Director/a d’animació
|
1 llargmetratge (*)
|
CÀSTING
|
Director/a de càsting
|
3 llargmetratges
|
DISTRIBUCIÓ
|
Distribuïdores independents: distribució a sales de cinema en els darrers tres anys
|
5 llargmetratges
|
DISTRIBUCIÓ
|
Grans distribuïdores: distribució a sales de cinema de pel·lícules catalanes en els darrers dos anys
|
1 llargmetratge
|
EXHIBICIÓ
|
Exhibició en sala de pel·lícules catalanes
|
5 llargmetratges
|
ALTRES |
Crítica |
3 anys mínim d'experiència |
ALTRES |
Direcció de festivals |
3 anys mínim d'experiència |
ALTRES |
Investigació |
3 anys mínim d'experiència |
N.B.1: A efectes d’historial, i només en les categories marcades amb un asterisc (*) un (1) llargmetratge equival a tres (3) curtmetratges sempre que els 3 curtmetratges hagin estat seleccionats, almenys, cumulativament a un (1) festival internacional a l’estranger i a tres (3) festivals internacionals nacionals de referència.
N.B.2: L’historial per a l’especialitat “ALTRES” ha de consistir en una experiència d’un mínim d’anys consecutius, acreditada documentalment, en mitjans, festivals o universitats i/o escoles rellevants dins del món del cinema, segons criteri de la Junta que haurà d’aprovar-ho per majoria simple dels presents.
N.B.3.: El número total d’Acadèmics numeraris inclosos a l’especialitat “ALTRES” no podrà superar el 10% del número total de membres de l’Acadèmia.
N.B.4.: Els llargmetratges acreditats han d'haver estat presentats públicament, ja sigui en el marc d'un festival o amb motiu de la seva estrena comercial.
2. Alternativament, haver estat nominat/da a algun dels premis anuals de les Acadèmies de cinema del món.
3. En la subcategoria de Membres Joves podran figurar-hi:
-
Persones físiques que tinguin fins a 33 anys d’edat en el moment de realitzar la sol·licitud per a ser membre o bé que ja siguin membres, i que expressament sol·licitin pertànyer a aquesta sub-categoria; i
-
Que compleixin tots els requisits establerts per als Membres Numeraris excepte que podran substituir el requisit d'historial establert en el punt 1 anterior pel compliment d'algun dels següents:
1. Haver participat, com a cap d’equip o actor/actriu protagonista, en un llargmetratge (de ficció, animació o documental) que hagi estat projectat en una secció internacional a competició d’un dels festivals competitius homologats per la FIAPF; o,
2. Haver participat, com a cap d’equip o actor/actriu protagonista, en un llargmetratge (de ficció, animació o documental) que hagi estat nominat als Premis Gaudí.
4. Excepcionalment, tots els membres fundadors de l’Acadèmia del Cinema Català;
5. Excepcionalment, el/la professional i/o les institucions que desenvolupin una activitat dins del sector cinematogràfic, no descrita en el punt 1 però que, a judici de la Junta Directiva, sigui mereixedor/a de ser-ho: s’inclouen en aquest supòsit gestors institucionals, crítics o professors universitaris, així com institucions públiques relacionades amb el sector cinematogràfic, entre altres. Es requerirà l’aprovació de la Junta Directiva, per majoria simple.
b) Acadèmics d’Honor:
1. Ser una distingida personalitat de la professió cinematogràfica que destaqui per una llarga trajectòria creativa i d’èxit; i, en aquest cas:
i. Haver estat proposat a la Junta Directiva per, com a mínim, tres membres de la Junta Directiva, Acadèmics que hauran d’acompanyar llur proposta d’una relació de mèrits i condicions que facin al/a la candidat/a mereixedor/a d’aquesta condició;
ii. Comptar amb l’aprovació de la majoria de la Junta Directiva, conformada per les dues terceres parts dels seus membres.
2. Les personalitats distingides amb el Gaudí d’Honor.
c) Acadèmics Associats:
Els Acadèmics Associats són una categoria acollida inicialment a l’Acadèmia i que només conservaran aquells Membres que, a la data d’aprovació dels presents Estatuts, comptin amb la mateixa. Aquests membres podran optar a ser Acadèmics Numeraris si passen a pagar la quota íntegra de Membre Numerari.
Article 8. ADQUISICIÓ DE LA CONDICIÓ DE MEMBRE
8.1. Per a adquirir la condició de soci/sòcia i excepte pels Acadèmics d’Honor, la persona interessada haurà de presentar una sol·licitud, per escrit, a la Junta Directiva acreditant el compliment dels requisits establerts en l’Article 6.
8.2. La sol·licitud s’haurà d’acompanyar dels següents:
a) Declaració jurada declarant la veracitat del Currículum Vitae presentat; i,
b) Presentar l’aval de dos Acadèmics.
8.3. La Junta decidirà, en el termini màxim de tres mesos, sobre l’admissió en la primera reunió posterior a la recepció de la sol·licitud, i comunicarà les admissions a l’Assemblea General que es celebri posteriorment.
8.4. Alternativament a l’establert en els punts 1 a 3 anteriors, els nominats als Premis Gaudí són convidats a ser membres Numeraris de l’Acadèmia i adquireixen aquesta condició amb l’acceptació de la corresponent invitació, en els termes de la mateixa;
8.5. La condició de membre és intransmissible.
Article 9. DRETS DELS MEMBRES
9.1. Són drets comuns a tots els membres:
a) Participar en les activitats de l’Acadèmia;
b) Exposar i proposar a l’Assemblea i a la Junta Directiva tot el que considerin que pot contribuir a fer més plena la vida de l’Acadèmia i més eficaç la realització del seu objecte i finalitats;
c) Assistir a les Assemblees de l’Acadèmia amb veu i vot;
d) Ésser informats per la Junta Directiva, un cop convocada l’Assemblea i amb l’antelació suficient, dels assumptes que s’hagi previst tractar-hi, i rebre’n informació verbal durant la reunió seguint els procediments establerts per a l’accés a aquesta documentació;
e) Impugnar els acords de l’Assemblea general i de l’òrgan de govern que s’hagin adoptat contravenint la normativa vigent i/o el previst en els presents Estatuts i normativa que els desenvolupi;
f) Ésser escoltats prèviament a l’adopció de mesures disciplinàries;
g) Accedir als Estatuts i normes que regulen el funcionament de l’Acadèmia i obtenir-ne un exemplar, que podrà ser lliurat només en format electrònic descarregable;
h) Gaudir del fons solidari quan per circumstàncies econòmiques excepcionals no puguin satisfer les quotes mensuals, sempre segons les disponibilitats de l’Acadèmia;
i) Ésser informats de la identitat dels altres membres, del nombre d’ altes i baixes, i de l’estat de comptes, als efectes del qual podran consultar els llibres de l’Acadèmia, prèvia sol·licitud escrita adreçada a la Junta Directiva.
9.2. Només els Membres Numeraris i els Membres d’Honor gaudiran dels drets addicionals següents:
a) Vot als Premis Gaudí sempre que siguin majors d’edat i, en el cas dels Membres Numeraris, comptin amb una antiguitat mínima de sis (6) mesos; aquest requisit no serà aplicable als Membres d’Honor;
b) Ser designats assessors de les Comissions i/o dels òrgans de govern de l’Acadèmia, amb funcions consultives i no decisives.
c) Ser elegits membres de la Junta Directiva i, a aquests efectes, formar part de i presentar candidatures a les eleccions corresponents;
d) Ser elegits membres de les Comissions de tot tipus que creï l’Assemblea i/o la Junta Directiva, incloses les interventores i liquidadores.
Article 10. DEURES DELS MEMBRES
10.1 Són obligacions de tots els Membres de l’Acadèmia, les següents:
a) Complir la legalitat i, en particular, l’establert en aquests Estatuts i en qualsevol Reglament que els desenvolupi;
b) Comprometre’s amb les finalitats de l’Acadèmia i participar activament per a assolir-les;
c) Comunicar a l’Acadèmia qualsevol circumstància sobrevinguda que pugui afectar al manteniment de la seva condició de membre de la mateixa;
d) Mantenir sempre actualitzades les seves dades personals i de contacte en els registres de l’Acadèmia;
e) Assistir a les Assemblees de l’Acadèmia;
f) Acceptar les decisions i els acords presos pels òrgans de govern de l’Acadèmia;
g) Exercir la representació de l’Acadèmia que aquesta pugui conferir-los, amb diligència i respectant els termes de la representació concedida
h) Contribuir al sosteniment econòmic de l’Acadèmia amb el pagament de les quotes, derrames i altres aportacions econòmiques fixades per l’Assemblea i aprovades d’acord amb els Estatuts; amb les particularitats següents:
i. Els Membres Associats gaudiran d’una reducció del 50% en totes les quotes ordinàries, extraordinàries o d’ingrés que es fixin.
ii. Els nominats als Gaudí que acceptin la invitació a ser Membres Numeraris estaran exempts del pagament de quotes durant el primer any de pertinença a l’Acadèmia, havent d’assumir-les a partir del segon any per a poder mantenir aquesta condició;
iii. Els Membres Numeraris de més de 65 anys podran quedar exempts, si ho sol·liciten per escrit, del pagament de qualsevol quota o altra quantitat fixada per l’Acadèmia;
iv. Els Membres d’Honor estaran, en qualsevol cas, exempts del deure de pagament de la quota a l’Acadèmia i de qualsevol altra quantitat fixada per l’Assemblea.
10.2. Són, a més a més, obligacions dels Membres Numeraris i dels Membres d’Honor, les següents:
a) Observar les normes de les Comissions quan intervinguin en les mateixes.
b) Exercir els càrrecs pels quals hagin estat nomenats amb diligència, lleialtat i ple respecte de la legalitat i de les normes de les que en cada moment es doti l’Acadèmia.
Article 11. PÈRDUA DE LA CONDICIÓ DE MEMBRE
La condició de membre de l’Acadèmia es perdrà en els casos següents:
a) Per renúncia voluntària, degudament comunicada per escrit adreçat a la Junta Directiva;
b) Per impagament reiterat o retard en el pagament de les quotes, tal i com està previst en el Reglament de Règim Intern de l’Acadèmia;
c) Per incompliment greu de les obligacions estatutàries;
d) Per pèrdua sobrevinguda de les condicions requerides per a accedir a la condició de membre de l’Acadèmia;
e) Per acord motivat de la Junta Directiva, derivat d’un expedient sancionador..
Article 12. CONFLICTE D’INTERESSOS
12.1. Hom no podrà intervenir en la presa de decisions o en l’adopció d’acords en els assumptes en què tingui un conflicte d’interessos amb l’Acadèmia.
12.2. Els membres dels òrgans de govern de les persones jurídiques han de comunicar a l’òrgan qualsevol situació de conflicte, directe o indirecte, que tinguin amb l’Acadèmia. Abans que l’òrgan adopti un acord en el qual hi pugui haver un conflicte entre un interès personal i l’interès de l’Acadèmia, la persona afectada ha de proporcionar a l’òrgan la informació rellevant i s’ha d’abstenir d’intervenir en la deliberació i la votació.
12.3. S’equipara a l’interès personal, a l’efecte d’apreciar l’existència d’un conflicte d’interessos, l’interès de les persones següents:
a) En el cas de persones físiques: el del/de la cònjuge, el d’altres persones amb qui hom estigui especialment vinculat/da per lligams d’afectivitat, el dels seus parents en línia recta i en línia col·lateral fins al tercer grau de consanguinitat o afinitat; i el de les persones jurídiques en les que hom exerceixi funcions d’administració o amb les quals hom constitueixi, directament o per mitjà de persona interposada, una unitat de decisió, d’acord amb la legislació mercantil;
b) En el cas de persones jurídiques: el dels seus administradors o apoderats, el dels membres de control i el de les entitats que hi formin una unitat de decisió, d’acord amb la legislació mercantil.
Article 13. RÈGIM DISCIPLINARI
13.1. En el supòsit d’incompliment de les obligacions estatutàries, la Junta Directiva, prèvia la tramitació del corresponent expedient sancionador, podrà sancionar les infraccions comeses pels membres.
13.2. Sense perjudici del seu possible ulterior desenvolupament en el Reglament de Règim Intern que aprovi l’Assemblea, el procediment sancionador serà tramitat per la Junta Directiva o persona en qui aquesta delegui, seguint, al menys, les següents fases:
a) Incoació, d’ofici per qualsevol dels òrgans de Govern de l’Acadèmia i/o per denúncia escrita de qualsevol membre adreçada a la Junta Directiva;
b) Nomenament, en el termini de 10 dies hàbils, d’Instructor/a que podrà recaure en un membre de la Junta Directiva o en un Membre Numerari de l’Acadèmia;
c) Audiència a l’interessat/da, en el termini de 15 dies hàbils des del nomenament de l’instructor/a;
d) Resolució motivada i aprovada per dues terceres parts de la Junta, en el termini de 15 dies hàbils des del tràmit d’audiència.
13.3. Les sancions aplicables aniran des de l’amonestació, la suspensió cautelar dels drets del membre expedientat o bé la seva expulsió en funció de la gravetat de la infracció comesa i que es qualificarà de lleu, greu o molt greu, segons fixi el Reglament de Règim Intern en desenvolupament d’aquest article.
13.4. Les sancions per infraccions qualificades de greus o de molt greus es podran recórrer davant l’Assemblea General que tingui lloc immediatament posterior a la resolució, mitjançant escrit motivat del/de la sancionat/da, adreçat a l’Assemblea, que decidirà si confirma o bé si revoca la sanció, prenent aquesta decisió, en votació secreta, amb el vot de dues terceres parts dels vots emesos.
CAPÍTOL III. DE L’ORGANITZACIÓ I FUNCIONAMENT L’ACADÈMIA
- SECCIÓ 1ª: DELS ÒRGANS DE L’ACADÈMIA -
Article 14. ÒRGANS
Són òrgans de l’Acadèmia, amb les competències i atribucions que seguidament s’especifiquen:
a) l’Assemblea General, constituïda per tots els membres per dret propi i que, com a òrgan sobirà, delibera sobre qualsevol assumpte d’interès per a l’Acadèmia, adopta acords en l’àmbit de la seva competència i controla l’activitat de l’òrgan de govern; i,
b) la Junta Directiva, que administra i representa l’Acadèmia.
- SECCIÓ 2ª: DE L’ASSEMBLEA GENERAL -
Article 15. FUNCIONS
Corresponen a l’Assemblea General les funcions següents:
a) Aprovar, si escau, la gestió de la Junta Directiva, el pressupost i els comptes anuals;
b) Elegir i separar els membres de la Junta Directiva i controlar-ne l’activitat;
c) Modificar els Estatuts;
d) Acordar les quotes anuals dels membres, així com qualsevol derrama o aportació extraordinària que aquests hagin de fer;
e) Acordar la transformació, la fusió, l’escissió o la dissolució de l’Acadèmia;
f) Acordar la incorporació o la separació en federacions o confederacions;
g) Sol·licitar la declaració d’utilitat pública;
h) Aprovar el reglament de règim intern, el reglament electoral i qualsevol altre reglament que hagi de desenvolupar previsions estatutàries, així com llurs modificacions;
i) Conèixer les sol·licituds per ser membre, així com les altes i baixes degudes a una raó diferent de la separació definitiva;
j) Ratificar, si s’escau, les baixes disciplinàries i altres sancions imposades per la Junta de Govern per infraccions greus o molt greus;
k) Resoldre qualsevol altra qüestió no atribuïda a cap altre òrgan de l’Acadèmia.
Article 16. REUNIONS
16.1. L’Assemblea General es reuneix en sessió ordinària, com a mínim, un cop l’any, dins del primer semestre de l’any natural, per a aprovar, si s’escau, la gestió de la Junta Directiva, el pressupost i els comptes anuals.
16.2. La Junta Directiva pot convocar l’Assemblea General, amb caràcter extraordinari, sempre que ho consideri convenient, i ho ha de fer en els casos expressament previstos legalment o estatutària, així com quan li ho sol·liciti per escrit un nombre no inferior al 10% dels membres, en aquest últim cas, l’Assemblea ha de tenir lloc dins del termini dels trenta dies següents a comptar de la data de presentació de la sol·licitud.
16.3. La persona que presideix la Junta Directiva presideix les reunions de l’Assemblea General, en el seu defecte, ho fa el/la Vice-President/a i si faltés també aquest/a, el/la vocal de més edat de la Junta; la persona que ostenta la Secretaria de la Junta ostenta igualment la de l’Assemblea.
16.4. Les reunions seran preferentment presencials però, quan així ho estableixi la convocatòria, la pròpia reunió (incloses les votacions i presa d'acords) es podrà celebrar per mitjans telemàtics (videoconferència, conferència telefònica múltiple o similars). En cas de reunió telemàtica, caldrà assegurar-se que tots els membres que es connectin remotament disposen dels mitjans necessaris, caldrà que la persona en funcions de la Secretaria reconegui la identitat dels intervinents. Les reunions telemàtiques i els acords que s'hi adoptin s'entendran fets en sessions celebrades en el domicili social de l'Acadèmia.
Article 17. CONVOCATÒRIA
17.1. L’Assemblea és convocada per la Junta Directiva mitjançant una convocatòria que ha de contenir, com a mínim, l’ordre del dia, el lloc, la data i l’hora de la reunió tant en primera com en segona convocatòria.
17.2. La convocatòria s’ha de comunicar amb una antelació mínima de quinze dies abans de la data de la reunió; aquesta comunicació es farà preferentment per via de correu electrònic individual a cada membre de l’Acadèmia, i només mitjançant escrit adreçat al domicili d’aquells membres que no hagin facilitat cap adreça de correu electrònic o bé hagin fet constar, en llur fitxa de membre, que no accepten aquesta via de comunicació. Igualment, la convocatòria es publicarà en lloc destacat del lloc web de l’Acadèmia i podrà fer-se constar en els altres mitjans de comunicació de la mateixa.
Article 18. ORDRE DEL DIA
18.1. L’Assemblea General només podrà adoptar acords sobre els punts que constin en l’ordre del dia, llevat que l’Assemblea s’hagi constituït amb caràcter universal i, presents tots els membres, una majoria de les 3/4 d’aquests aprovi la inclusió d’un nou punt a debatre en la mateixa.
18.2. Tanmateix, un nombre de membres que representi almenys el 10% dels membres de l’Acadèmia, pot sol·licitar a l’òrgan de govern la inclusió d’un o més assumptes en l’ordre del dia de l’Assemblea General. Aquesta sol·licitud es podrà fer en qualsevol moment previ a la convocatòria de l’Assemblea però, un cop convocada aquesta, només podrà fer-se dins del primer terç del període comprès entre la recepció de la convocatòria i la data prevista per a la reunió.
Article 19. CONSTITUCIÓ
L’Assemblea queda vàlidament constituïda, en primera convocatòria, si hi assisteixen la meitat més un dels membres; si no s’aconsegueix aquest nombre, transcorreguts 10 minuts, l’Assemblea quedarà vàlidament constituïda sigui quin sigui el nombre d’assistents.
Article 20. DRET DE VOT I ADOPCIÓ D’ACORDS
20.1. Correspon un vot a cada membre.
20.2. La delegació de vot s’haurà de fer per escrit adreçat a l’Acadèmia i presentar-se al/a la Secretari/Secretària en el moment de constitució de l’Assemblea.
20.3. Els acords es prenen per majoria simple dels vots emesos, de persones presents o representades, excepte en els supòsits següents, en què caldran majories reforçades:
- Per la modificació dels Estatuts, la dissolució de l’Acadèmia, la constitució o integració en una federació, confederació o estructura similar, així com per la confirmació o revocació de sancions als seus membres: dues terceres parts dels vots emesos, de persones presents o degudament representades.
Article 21. ELECCIÓ DE LA JUNTA DIRECTIVA
21.1. Els membres de l’Acadèmia escullen els membres de la Junta Directiva entre les candidatures que, com a llistes tancades, es presentin.
21.2. Les candidatures que es presentin consistiran en llistes de Membres Numeraris i cobriran els següents càrrecs: Presidència, Vice-presidència, Tresoreria, Secretaria, i un nombre de fins a 6 vocals, preferentment que representin el màxim de professions del sector cinematogràfic.
21.3. Les candidatures es presentaran a la Junta Directiva un cop hagin estat convocades les eleccions i tindran dret a obtenir una còpia de la llista dels membres de l’entitat, amb els seus domicilis i adreces de correu electrònic sempre que l’Acadèmia compti amb l’autorització expressa dels membres per a aquesta finalitat. En qualsevol cas, la Junta haurà de comunicar als membres, una vegada com a mínim, els programes de cada candidatura.
21.4. L’elecció de la Junta Directiva es fa per majoria simple o relativa dels vots emesos en el procés electoral convocat per a aquest fi, així com dels vots rebuts per correu i per mitjans electrònics, quan sigui tècnicament segur, que es rebin amb anterioritat a la celebració de les eleccions: és a dir, es proclama guanyadora la candidatura que obtingui més vots, exclosos els vots en blanc i els nuls.
21.5. L’Assemblea aprovarà el Reglament Electoral que reguli el procés electoral, desenvolupant aquest article dels Estatuts.
- SECCIÓ 3ª: DE LA JUNTA DIRECTIVA -
Article 22. ATRIBUCIONS
Corresponen a la Junta Directiva les funcions següents:
a) Regeix, administra i representa l’Acadèmia i, a aquest fi, complir les decisions preses per l’Assemblea General, d’acord amb les normes, instruccions i directrius que aquesta estableixi;
b) Pren els acords en relació amb la compareixença davant organismes públics i per exercir tota mena d’accions legals i interposar els recursos pertinents;
c) Proposar a l’Assemblea General la defensa dels interessos de l’Acadèmia;
d) Proposar a l’Assemblea General les quotes que els membres de l’Acadèmia han de satisfer;
e) Convocar les Assemblees Generals;
f) Presentar el balanç i l’estat de comptes de cada exercici a l’Assemblea General per a la seva aprovació i confeccionar els pressupostos de l’exercici següent;
g) Contractar els empleats que l’Acadèmia pugui tenir;
h) Inspeccionar la comptabilitat i preocupar-se perquè els serveis funcionin amb normalitat;
i) Establir grups de treball per a aconseguir de la manera més eficient i eficaç els fins de l’Acadèmia, i autoritzar els actes que aquests grups projectin dur a terme;
j) Nomenar els vocals de la Junta Directiva que s’hagin d’encarregar de cada grup de treball, a proposta dels mateixos grups;
k) Dur a terme les gestions necessàries davant d’organismes públics, entitats i altres persones, per aconseguir:
a. Subvencions o altres ajuts;
b. L’ús de locals o edificis que puguin arribar a ser un lloc de convivència i comunicació i també un centre de recuperació ciutadana.
l) Obrir comptes corrents i llibretes d’estalvis a qualsevol establiment de crèdit o d’estalvi i disposar dels fons que hi hagi en aquest dipòsit. La disposició de fons es determina en l’article 35;
m) Resoldre provisionalment qualsevol cas que no hagin previst els Estatuts i donar-ne compte en la primera reunió de l’Assemblea General;
n) Qualsevol altra facultat que no estigui atribuïda d’una manera específica a cap altre òrgan de govern de l’Acadèmia o que li hagi estat delegada expressament.
Article 23. COMPOSICIÓ I REQUISITS PER A SER-NE MEMBRE
23.1. Composen la Junta el/la: President/a, Vice-president/a, Tresorer/a, Secretari/Secretària, i un nombre de fins a 6 vocals, preferentment que representin el màxim de professions del sector cinematogràfic, càrrecs, tots ells, que seran exercits per persones diferents.
23.2. Només poden accedir a aquests càrrecs els Membres Numeraris i d’Honor de l’Acadèmia que siguin majors d’edat.
Article 24. ELECCIÓ, NOMENAMENT I DURADA DEL CÀRREC
24.1. Els membres de la Junta Directiva són elegits a través del procés electoral convocat a aquest fi, en un nomenament certificat pel Secretari de la Junta Electoral, amb el vist-i-plau del/de la President/a, on constarà, a més a més, el cessament de l’anterior Junta i l’acceptació de càrrecs de la nova Junta.
24.2. L’elecció i acceptació de la nova Junta es comunicarà al Registre d’Associacions, per a la seva inscripció.
24.3. Els membres elegits, que entren en funcions després d’haver acceptat el seu càrrec, l’exerciran diligentment durant un període de quatre (4) anys, sense perjudici que puguin ser reelegits amb un màxim de dues (2) legislatures seguides.
24.4. Els membres de la Junta exerceixen els seus càrrecs de forma gratuïta. Tenen dret, però, a la bestreta i al reemborsament de les despeses degudament justificades que derivin de l’exercici dels seus càrrecs.
24.5. En el cas de produir-se qualsevol vacant, ja sigui per:
a) Mort de la persona física o extinció de la jurídica;
b) Incapacitat o inhabilitació;
c) Renúncia degudament notificada;
d) Separació acordada per l’Assemblea General o qualsevol altra establerta per la llei o els Estatuts;
aquesta es cobrirà en la primera reunió de l’Assemblea General que tingui lloc. Mentrestant, un membre de l’Acadèmia, a elecció de la Junta, pot ocupar provisionalment el càrrec vacant.
Article 25.- CONVOCATÒRIA, CONSTITUCIÓ I ADOPCIÓ D’ACORDS
25.1. La Junta Directiva, convocada prèviament pel seu/per la seva President/a o persona que el substitueixi, s’ha de reunir en sessió ordinària amb la periodicitat que els seus membres decideixin, sense que aquesta pugui ser inferior a un cop cada dos mesos; igualment, es pot reunir en sessió extraordinària quan el President la convoqui amb aquest caràcter o bé si ho sol·liciten dos membres de la Junta.
25.2. La Junta Directiva queda vàlidament constituïda si hi assisteixen, al menys, la meitat més un dels seus membres.
25.3. Els membres de la Junta Directiva estan obligats a assistir a totes les reunions que es convoquin, encara que, per causes justificades, poden excusar-se’n. L’assistència del/de la President/a o del/de la Secretari/Secretària o bé de les persones que els substitueixin hi és necessària sempre.
25.4. La Junta Directiva pren els seus acords per majoria simple de vots dels assistents. En cas d’empat, el vot del/de la President/a és diriment.
25.5. Totes les convocatòries es comunicaran per mitjans telemàtics. Les reunions seran preferentment presencials però, quan així ho estableixi la convocatòria, la pròpia reunió (incloses les votacions i presa d'acords) es podrà celebrar per mitjans telemàtics (videoconferència, conferència telefònica múltiple o similars). També a petició de qualsevol membre de la junta, la seva assistència a les reunions podrà ser telemàtica. També a instàncies de la persona que ocupi la Presidència i/o a petició de dos membres de la junta, es podran adoptar acords mitjançant votació per escrit i sense sessió. En cas de reunió o d'assistència telemàtica, caldrà assegurar-se que tots els membres que es connectin remotament disposen dels mitjans necessaris, caldrà que la persona en funcions de la Secretaria reconegui la identitat dels intervinents i que faci constar a l'acta l'assistència telemàtica. Les reunions telemàtiques i els acords que s'adoptin per escrit s'entendran fets en sessions celebrades en el domicili social de l'Acadèmia. Aquestes regles seran d'aplicació a les reunions de Comissions o Comitès que l'Acadèmia pugui tenir constituïts.
25.6. Tots els acords de la Junta es faran constar en un llibre d’actes, on es relacionaran tots els assistents i estaran signats pel Secretari amb el vist-i-plau del President.
25.7. En l’inici de cada reunió de la Junta Directiva, es llegirà l’acta de la sessió anterior perquè s’aprovi o es rectifiqui, si és procedent.
Article 26. DELEGACIÓ DE FUNCIONS
26.1. La Junta pot delegar alguna de les seves facultats en una o diverses comissions o grups de treball si compta, per a fer-ho, amb el vot favorable de dos terços dels seus membres.
26.2. També pot nomenar, amb el màxim quòrum, un o uns quants mandataris per a exercir la funció que els confiï amb les facultats que cregui oportú conferir-los en cada cas.
26.3. No só delegables la formulació dels comptes ni els actes que hagi d’autoritzar o aprovar l’Assemblea General.
Article 27. DE LA PRESIDÈNCIA I LA VICEPRESIDÈNCIA
27.1. Són pròpies del/de la President/a les funcions següents:
a) Dirigir i representar legalment l’Acadèmia, per delegació de l’Assemblea General i de la Junta Directiva;
b) Presidir i dirigir els debats, tant de l’Assemblea General com de la Junta Directiva;
c) Emetre un vot de qualitat decisori en els casos d’empat;
d) Establir la convocatòria de les reunions de l’Assemblea General i de la Junta Directiva;
e) Visar les actes i els certificats confeccionats pel/per la Secretari/Secretària;
f) Les atribucions restants pròpies del càrrec i aquelles per les quals el deleguin l’Assemblea General i la Junta Directiva.
27.2. El/La President/a és substituït/da, en cas d’absència o malaltia, pel/per la Vicepresident/a i, si manqués també aquest, pel vocal de més edat de la Junta.
Article 28. DE LA TRESORERIA
El/La Tresorer/a té com a funcions:
a) la custòdia i el control dels recursos de l’Acadèmia;
b) l’elaboració del pressupost, el balanç i la liquidació de comptes;
c) portar el llibre de caixa;
d) signar rebuts de quotes i altres documents de tresoreria;
e) fer els pagaments aprovats per la Junta Directiva.
Article 29. DE LA SECRETARIA
El/La Secretari/Secretària té com a funcions:
a) la custòdia de la documentació de l’Acadèmia;
b) aixecar, redactar i signar i autoritzar les actes i certificats de l’Assemblea General i de la Junta Directiva;
c) portar el llibre registre de membres.
Article 30. DE LA DIRECCIÓ
Per a assegurar el funcionament continu de l’Acadèmia, i en exercici de la funció prevista en l’article 22.g anterior, la Junta Directiva contracta un/a Director/a, que té les funcions següents:
a) Dirigir l’Acadèmia, seguint estrictament les instruccions de la Junta Directiva;
b) Dur la gestió diària de l’entitat, inclosos els pagaments a proveïdors i personal contractat (laboral o no), disposant de signatura als comptes corrents o de dipòsit o anàlegs titularitat de l’Acadèmia;
c) Dirigir el personal contractat en qualsevol règim per l’Acadèmia, i contractar els professionals externs que hagin de donar suport a la seva tasca;
d) Organitzar, coordinar i supervisar els Premis Gaudí, així com tots els actes de difusió, promoció i informació de l’Acadèmia;
e) Organitzar, coordinar i supervisar els serveis que l’Acadèmia dóna als seus membres;
f) Presidir les comissions de treball que constitueixi la Junta Directiva, els Premis, les jornades d’estudi, fòrums, conferències, entre altres;
g) Assistir, amb veu però sense vot, a les reunions de l’Assemblea General i de la Junta Directiva;
g) Representar l’Acadèmia, per encàrrec de la Junta Directiva, en aquells actes en els que sigui convenient la seva presència, tals com festivals, congressos o activitats institucionals de tot tipus.
La Junta podrà atorgar poders expressos a la persona que ocupi aquest càrrec concretant o limitant les funcions aquí descrites.
CAPÍTOL IV. LES COMISSIONS O GRUPS DE TREBALL
Article 31. COMISSIONS O GRUPS DE TREBALL
La creació i constitució de qualsevol comissió o grup de treball la proposaran els membres de l’Acadèmia que vulguin formar-los, que n’han d’informar la Junta Directiva i explicar les activitats que es proposen dur a terme, sempre dins l’objecte i les finalitats pròpies de l’Acadèmia. La Junta Directiva farà seguiment de les activitats de les diferents Comissions o grups de treball, els encarregats dels quals queden obligats a presentar-li, un cop al mes, un informe detallat de llurs actuacions.
CAPÍTOL V. DE LA MODIFICACIÓ DELS ESTATUTS
Article 32. MODIFICACIÓ DELS ESTATUTS
32.1. Els Estatuts es podran modificar, quan així sigui convenient o quan sigui necessari per a adaptar-los a la realitat de l’Acadèmia i/o a la legalitat vigent.
32.2. La modificació estatutària serà proposada per la Junta Directiva i valorada i, en el seu cas, aprovada per l’Assemblea General convocada amb aquesta finalitat, per la majoria establerta en l’article 19.
32.3. Els Estatuts modificats, degudament aprovats, s’inscriuran al Registre d’Associacions.
CAPÍTOL VI. RÈGIM ECONÒMIC
Article 33. RECURSOS ECONÒMICS
Els recursos econòmics de l’Acadèmia es nodreixen de:
a) Les quotes dels membres, així com les derrames i altres aportacions fixades per l’Assemblea;
b) Les rendes del seu patrimoni o altres ingressos que pugin obtenir-se;
c) Les subvencions oficials o particulars;
d) Les donacions, les herències o els llegats.
Article 34. EXERCICI ECONÒMIC
L’exercici econòmic de l’Acadèmia s’inicia l’1 d’abril i es tanca el 31 de març de l’any natural següent.
Article 35. PATRIMONI
El patrimoni de l’Acadèmia està constituït pels béns mobles i els immobles que figuren en l’inventari que es tanca a finals de cada exercici.
Article 36. COMPTES CORRENTS I ALTRES DIPÒSITS BANCARIS
36.1. En els comptes corrents o llibretes d’estalvis obertes en establiments de crèdit o d’estalvi hi constaran les signatures del/de la President/a, del/de la Tresorer/a i del/de la Secretari/ Secretària de la Junta Directiva.
36.2. Per a poder disposar de fons n’hi ha prou amb dues firmes, una de les quals ha de ser la del/de la Tresorer/a o bé la del/de la President/a.
CAPÍTOL VII. SUPÒSITS DE DISSOLUCIÓ, DESTINACIÓ BÉNS SOBRANTS
Article 37. DISSOLUCIÓ
L’Acadèmia es pot dissoldre per acord de l’Assemblea General, expressament convocada, amb caràcter extraordinari, expressament per a aquest fi.
Article 38. LIQUIDACIÓ
38.1. Un cop acordada la dissolució, l’Assemblea general, directament o a partir de la proposta que formuli la Comissió Liquidadora que podrà nomenar a aquest fi, prendrà les mesures oportunes tant pel que fa a la destinació dels béns i drets de l’Acadèmia com a la resolució, extinció i liquidació de qualsevol operació pendent.
38.2. El romanent net que resulti de la liquidació es lliurarà directament a una entitat pública o privada sense ànim de lucre que, en l’àmbit territorial i sectorial d’actuació de l’Acadèmia, tingui finalitats anàlogues a les d’aquesta i/o destaqui en la seva activitat a favor d’obres benèfiques.
38.3. L’execució dels acords de liquidació adoptats de conformitat amb el previst en els apartats anteriors serà competència i responsabilitat de la Junta Directiva sempre i quan l’Assemblea no hagués assignat expressament aquesta missió a la Comissió Liquidadora.
38.4. Els membres estan exempts de responsabilitat personal.