• l'Acadèmia del Cinema Català obre les inscripcions del XI Premi Pepón Coromina

    l'Acadèmia del Cinema Català obre les inscripcions del XI Premi Pepón Coromina

    Inscripcions obertes fins el 6 de maig a les 15:00h! Llegir més
  • Creatura, 20.000 especies de abejas i Saben aquell coronen el palmarès dels Premis Gaudí 2024

    Creatura, 20.000 especies de abejas i Saben aquell coronen el palmarès dels Premis Gaudí 2024

    1.400 assistents han viscut la setzena edició dels Premis Gaudí al CCIB-Centre de Convencions Internacional de Barcelona Llegir més
  • Rosa Vergés, Gaudí d’Honor-Miquel Porter 2024

    Rosa Vergés, Gaudí d’Honor-Miquel Porter 2024

    L’Acadèmia reconeix per primer cop amb aquest premi una cineasta pionera, clau en el relleu del cinema espanyol en els anys noranta Llegir més
  • 1
  • 2
  • 3

Taller de documental destinat a professionals i estudiants del món audiovisual interessats en totes les fases d'elaboració del cinema documental. El taller també és obert als espectadors aficionats a aquest gènere i es durà a terme a la seu de la SGAE (Barcelona), del 18 al 21 de novembre de 2013. 

Es tracta d'un curs avançat ―però fàcil d'assimilar― de resolució dels diferents problemes que van apareixent al llarg de l'elaboració d'una pel·lícula documental d'estructura cronològica (on els fets se succeeixen de manera cronològica i sovint inesperada: els primers dies en llibertat d'un pres, la travessa il·legal d'una frontera, la revolució que acaba enderrocant un dictador, la malaltia de la meva àvia, els darrers dies de gira amb un grup de rock que ha decidit dissoldre's...). En aquest tipus clàssic de cinema documental, la força recau en el fet que la història és viva (ja que no va succeir en un temps pretèrit sinó que «està passant») i se sustenta en els avatars d'uns personatges dels quals, com a molt, l'equip de rodatge (i els espectadors després) només intueixen quines podrien ser les accions i reaccions futures.

Bona part de la dificultat d'un guió previ i d'un rodatge planificat radica en aquesta indefinició de la història i dels seus protagonistes; però aquí rau també el principal atractiu de la pel·lícula: l'espectador aprèn i coneix a mesura que els personatges van vivint (i potser aprenent). Ningú no sap més que ningú a banda i banda de la pantalla. Perquè tot s'esdevé en temps real. Però el director i el seu equip ―que eren allà― han tingut una intuïció: cal rodar, i així és com ho faran.

Carles Bosch (Barcelona, 1952)
Amb estudis de dret i periodisme, Carles Bosch és un cineasta reconegut i prolífic que ha esdevingut referent en el món del reportatge televisiu. Es va iniciar professionalment el 1976, i a partir de 1984 va desenvolupar el seu treball en el programa 30 minuts de Televisió de Catalunya / TV3. La seva activitat com a reporter de guerra li va valer un Premi Ondas Internacional el 1990 pel reportatge Txecoslovàquia: el cor de la revolta.

Els darrers 30 anys, la seva tasca i la seva experiència com a reporter de guerra l'han portat a presenciar, cobrir, fer i dirigir reportatges i documentals d'esdeveniments internacionals tan transcendentals com la guerra de Iugoslàvia, la primera guerra del Golf, les guerres de Bòsnia i Kosovo i la Revolució Zapatista, o a trepitjar escenaris com l'Afganistan, l'Iran, el Txad, les Filipines, Moçambic, Cuba, Mèxic, l'Uruguai, els Estats Units, Haití, Nicaragua o Israel. Així mateix, va implicar-se i desenvolupar tasques de solidaritat i cooperació a Sarajevo, i va dirigir l'Oficina d'Ajuda Humanitària que l'Ajuntament de Barcelona va establir en aquesta capital en acabar la guerra (1996-1997).

El 2002 va dirigir la seva primera pel·lícula documental, Balseros, a partir de les filmacions realitzades per a televisió entre 1994 i 1996. La pel·lícula recupera els mateixos personatges cinc anys després. Balseros va rebre alguns dels guardons internacionals més importants i va ser la primera producció catalana nominada a l'Oscar a la millor pel·lícula documental de 2003.

El 2006 va dirigir el seu segon llargmetratge documental, Setembres, premiat als festivals de Màlaga, Miami i l'holandès IDFA. El 2010 va presentar el seu tercer llargmetratge documental al Festival Internacional de Cinema de Sant Sebastià: Bicicleta, cullera, poma. Guardonat amb el Premi Gaudí i el Premi Goya, l'èxit i la transcendència del film van mantenir-lo sis mesos en cartell, tot un rècord.

En aquest taller, el cineasta mostrarà i parlarà també del seu treball més recent, Una hora... i mai més, títol provisional de la seva última creació i direcció que s’emetrà l’octubre de 2013.

 

FITXA D'INSCRIPCIÓ

MATRÍCULES (IVA inclòs)

  • ALUMNES NOUS: 100 €

 

  • ANTICS ALUMNES: 70 €
  • SOCIS SGAE: 50 €

BARCELONA
Del 18 al 21 de novembre de 2013. De 16.00 a 21.00 h
Lloc: SGAE Barcelona
Passeig de Colom, 6 - 08002 Barcelona

 

Per a més informació: 

FUNDACIÓ AUTOR
Àrea de Formació
www.fundacionautor.org
www.sgae.es

 

 

bannerweb candidatesxiii

@academiacinecat