• l'Acadèmia del Cinema Català obre les inscripcions del XI Premi Pepón Coromina

    l'Acadèmia del Cinema Català obre les inscripcions del XI Premi Pepón Coromina

    Inscripcions obertes fins el 6 de maig a les 15:00h! Llegir més
  • Creatura, 20.000 especies de abejas i Saben aquell coronen el palmarès dels Premis Gaudí 2024

    Creatura, 20.000 especies de abejas i Saben aquell coronen el palmarès dels Premis Gaudí 2024

    1.400 assistents han viscut la setzena edició dels Premis Gaudí al CCIB-Centre de Convencions Internacional de Barcelona Llegir més
  • Rosa Vergés, Gaudí d’Honor-Miquel Porter 2024

    Rosa Vergés, Gaudí d’Honor-Miquel Porter 2024

    L’Acadèmia reconeix per primer cop amb aquest premi una cineasta pionera, clau en el relleu del cinema espanyol en els anys noranta Llegir més
  • 1
  • 2
  • 3


Els productors i directors dels quatre documentals nominats als XI Premis Gaudí han reflexionat sobre els seus processos creatius i la situació actual del documental català a la trobada “Documentals sense fronteres” organitzada per l’Acadèmia del Cinema Català

L'Acadèmia del Cinema Català continua escalfant motors a menys de dues setmanes de celebrar la Gala de lliurament dels XI Premis Gaudí amb la segona sessió del cicle Converses de l'Acadèmia, inaugurat enguany. En aquesta segona taula rodona, els protagonistes han estat els quatre documentals nominats als Premis del cinema català, una collita geogràficament molt diversa: I Hate New York, dirigit per Gustavo Sánchez, s'endinsa durant 10 anys en les vides íntimes de quatre dones artistes i activistes transgènere de la subcultura de Nova York, Petitet, de Carles Bosch, segueix d'aprop el repte gairebé impossible d'un gitano català al cor del Raval, Comandant Arian, d'Alba Sotorra, ens porta fins al front de la guerra de Síria amb el batalló de dones que lluiten contra el Daésh (ISIS) i amb Trinta Lumes, de Diana Toucedo, ens mostra la vida d'un petit poble a la serra de O Courel, a Lugo.

#ConversesAcadèmia - Documentals sense fronteres

📹 Documentals sense fronteres - 🔴 Segueix en directe la segona sessió de les #ConversesAcadèmia, amb les pel·lícules documentals nominades als XI #PremisGaudí, des de l’SGAE Catalunya 👉 bit.ly/trobadesnominats

Posted by Acadèmia del Cinema Català - Premis Gaudí on Tuesday, January 15, 2019


En la taula, moderada per la directora Neus Ballús, guanyadora del Gaudí a Millor Pel·lícula el 2014 per La Plaga, hi han participat el Gustavo Sánchez i la Sandra Hermida, director i productora de I Hate New York, el Carles Bosch i el Tono Folguera, director i productor de Petitet, la Marta Figueras, productora de Comandant Arian, i la Lara Vilanova, directora de fotografia de Trinta Lumes. Durant la conversa, es van posar en comú els punts 

Tot i que a primera vista poden semblar projectes allunyats els uns dels altres, durant la conversa han sortit molts punts en comú, especialment a nivell temàtic. La Neus Ballús va destacar la presència de la mort com a element que impregna de manera transversal tots les produccions, des de la mort de la mare del Petitet, passant per la mort a primera línia de foc a la guerra de Síria. Un altre denominador comú que es va comentar és la gestió de la temporalitat en el gènere documental, ja que els quatre projectes han tingut una llarga gestació: Carles Bosch, director de Petitet, va comentar que quan va presentar el projecte al productor, Tono Folguera, ja portava més d'un any de rodatge. Per altra banda, la Marta Figueras, productora de Comandant Arian, va explicar que en el moment en que el rodatge havia d'acabar, uns fets inesperats van fer que l'Alba Sotorra decidís que havia de continuar rodant, canviant gairebé per complet el guió que havien esbossat fins al moment. En el cas de I Hate New York, el rodatge es va allargar durant 10 anys, durant els quals el director Gustavo Sánchez ha anat recopilant material de més de 70 persones per acabar-se quedant finalment amb les 4 protagonistes de la pel·lícula. En aquest sentit, la recerca del personatge idoni i la dualitat entre persona i personatge va ser un altre dels grans temes de la conversa, que van despertar l'interès del públic assistent. La moderadora, Neus Ballús, va destacar la importància d'escollir "persones amb qui ens identifiquem, que ens desperten empatia i ens permeten aprendre coses, perquè al final hi acabes passant molt de temps". En aquest sentit, en el cas de Trinta Lumes, la Lara Vilanova va explicar com la Diana Toucedo, directora, partia d'una idea molt abstracta, el no-lloc i el no-temps, i com la va anar concretant al trobar a una jove adolescent que li permetia encarnar i baixar a terra aquests conceptes aparentment difícils de representar en una pel·lícula documental.

La sessió es va tancar amb una reflexió conjunta molt interessant al voltant de la distribució i de les diferents vies que el documental català està trobant per arribar al públic. La Sandra Hermida, productora de I Hate New York, va exposar la distribució alternativa que han dut a terme amb la pel·lícula, escollint sales d'un perfil concret i programant-la en franges horaries en particular. Es tracta d'una estratègia que també ha seguit Comandant Arian, que des de fa mesos es projecta un cop per setmana a Barcelona i Madrid, buscant que l'assistència a la sala de cinema es converteixi en un esdeveniment.

Propers debats amb Nominats als XI Premis Gaudí

El tercer debat de les "Converses de l’Acadèmia" serà el 17 de gener i girarà al voltant de les pel·lícules per a televisió nominades. El quart i últim serà el 24 de gener i reunirà als muntadors i muntadores nominats als premis, amb el títol "El muntatge, les costures invisibles del cinema".

Més informació sobre les properes sessions i com assistir-hi a bit.ly/trobadesnominats

bannerweb candidatesxiii

@academiacinecat