Notícies

Obertes les votacions al Premi especial del públic a la millor pel·lícula catalana del 2022

L’Acadèmia convida el públic a votar en els Premis Gaudí i sorteja un any de cinema gratis entre els participants

Des d’avui, 16 de desembre, i fins al 16 de gener a les 12h, les espectadores i els espectadors poden votar el Premi especial del públic a la millor pel·lícula del 2022 al web premidelpublic.premisgaudi.cat. Amb aquesta iniciativa, els Premis Gaudí es van obrir a la participació popular fa cinc anys per reconèixer el paper protagonista que juga el públic en el cinema. 

Gràcies a la col·laboració de l'Ajuntament de Calella, la Sala Mozart de la localitat maresmenca tornarà a ser l’espai des d’on s’anunciarà la pel·lícula guanyadora el dia 22 de gener. El cinema en actiu més antic de Catalunya, també seu del Cicle Gaudí des de l'inici del projecte, va obrir les seves portes el 1896, i programa cinema des del 1904 fins a dia d’avui. Enguany, per primer cop, la sala calellenca oferirà després de la gala dels Gaudí un passi especial de la pel·lícula guanyadora amb la presència de l’equip.

Les tretze pel·lícules candidates al premi

Per primer any, opten al guardó no només els títols nominats a Millor pel·lícula i Millor pel·lícula en llengua no catalana, sinó també els nominats a Millor pel·lícula documental i Millor pel·lícula d'animació. Alcarràs, de Carla Simón, proposa la crònica d’una mort anunciada, la de la pagesia tradicional, a partir de la peripècia d’una família que cultiva préssecs i que ha de gestionar la pèrdua de les terres que treballen quan el seu propietari els en reclama la devolució. La potència de l’entorn rural també marca l’òpera prima de Mikel Gurrea, Suro, el xoc entre la fantasia d’una parella urbanita amb ideals de façana i la dura realitat, quan es traslladen a una masia per fer-se càrrec de la lleva de suro de les alzines que posseeixen. Maria Ripoll adapta l’obra de teatre homònima de Víctor Sánchez Rodríguez a Nosaltres no ens matarem amb pistoles, drama sobre les incerteses vitals d’una generació, la dels qui tenen trenta-i-tants, i que gira al voltant d’una trobada de vells amics que fa massa temps que no es veuen. I, finalment, El fred que crema, primer llargmetratge de ficció de Santi Trullenque, qui també adapta una obra de teatre, Fred, per portar-nos fins a un poble dels Pirineus, l’any 1943, i explicar-nos com un matrimoni arrisca la vida quan decideix acollir una família jueva que fuig de la persecució nazi.

En llengua no catalana competeixen pel Premi del públic quatre títols més. A Un año, una noche, Isaki Lacuesta reflexiona sobre com l’ésser humà gestiona els traumes a partir de l’experiència d’una parella que va sobreviure el 2015 a l’atemptat a la sala Bataclan de París. La pel·lícula va passar per la Secció Oficial del Festival de Berlín. També va concursar, en aquest cas al Festival de Cannes, el darrer llargmetratge d’Albert Serra, Pacifiction, film que acaba de guanyar el prestigiós guardó francès Louis-Delluc 2022, i que segueix els jocs de poder de l’alt comissionat de l’Estat Francès a l’illa de Tahití, i els seus intents de tranquilitzar la població davant els rumors que apunten a la represa de les proves nuclears franceses. Amb La maternal, el seu segon llargmetratge, Pilar Palomero continua oferint la seva mirada humanista cap a l’adolescència: en aquest cas, explicant-nos la història d’una nena embarassada que conviu amb un grup de noies en situacions similars en un centre per a mares menors d’edat. Mantícora, una mirada al costat fosc de l’ànima humana, que reflexiona sobre un món cada vegada més virtual a partir del dia a dia d’un home amb un terrible secret que el turmenta.

En la categoria de Millor pel·lícula documental, opten a ser escollides pels espectadors Cantando en las azoteas, dirigida per Enric Ribes, que segueix el dia a dia de l’Eduardo, més conegut com a Gilda Love, l’últim transformista del Barri Xino de Barcelona; Oswald. El falsificador, de Kike Maíllo, retrat de la fascinant figura d’Oswald Aulestia Bach, artista català perseguit durant molts anys per la justícia nord-americana i finalment detingut en una de les operacions més importants de les darreres dècades contra la falsificació d’art; El sostre groc, d’Isabel Coixet, sobre nou dones que van patir abusos sexuals quan eren menors per part de dos professors de l’Aula de Teatre de Lleida; i finalment Tolyatti Adrift, o la mirada de Laura Sisteró a la desesperança de part de la joventut russa.

El film nominat a Millor pel·lícula d’animació, Tadeu Jones 3. La taula maragda, d’Enrique Gato, també participará al Premi del públic. A la tercera entrega de la saga, aquest aspirant a Indiana Jones, torna a viure aventures fantàstiques arreu del món.

Un any de cinema gratis i molts altres premis

Entre tots els votants es sortejaran dos premis: una targeta VIP per anar al cine tot l’any, gentilesa del Gremi de Cinemes de Catalunya, i una subscripció anual a Filmin.cat per veure cinema online tot l’any acompanyada d’una subscripció anual a l’edició digital de La Vanguardia. També s'obsequiaran els dos guanyadors del sorteig amb un lot de vins DO Catalunya. A més, els primers 300 participants s'enduran una subscripció de trenta dies a Filmin.cat i entraran en el sorteig d'una entrada doble per assistir a la Gala dels XV Premis Gaudí el diumenge 22 de gener, que serà quan es donarà a conèixer la pel·lícula guanyadora, juntament amb el palmarès de la resta de categories de la quinzena edició dels Premis Gaudí de l’Acadèmia del Cinema Català.

bannerweb candidatesxiii

@academiacinecat