Notícies

expo lleida 

Obra del fotògraf Óscar Fernández Orengo i produïda per la Filmoteca de Catalunya, es podrà visitar del 19 d'abril al 13 de maig a la Sala Montsuar de l'Institut d'Estudis Ilerdencs de la Diputació de Lleida.

Del 19 d'abril al 13 de maig, la Sala Montsuar de l'Institut d'Estudis Ilerdencs (IEI) de la Diputació de Lleida, acollirà l'exposició fotogràfica Cineastes al seu lloc. Retrats d'Óscar Fernández Orengo, produïda per la Filmoteca de Catalunya. L'exposició s'emmarca en la 24a Mostra de Cinema Llatinoamericà de Catalunya, organitzada per l'Ajuntament de Lleida i el Centre Llatinoamericà de Lleida, que tindrà lloc del 20 al 27 d'abril a la ciutat de Lleida.

L’exposició Cineastes al seu lloc. Retrats d'Óscar Fernández Orengo comprèn una col·lecció de 42 retrats realitzats pel fotògraf Óscar Fernández Orengo, en blanc i negre i en format panoràmic que mostren directors contemporanis, des dels més populars fins als més minoritaris, veterans consagrats i joves promeses, retratats en espais escollits per ells mateixos, llocs que formen part de la seva vida quotidiana i que tenen una significació especial a nivell personal. Aquesta exposició forma part del projecte iniciat el 2001 per Fernández Orengo basat en la creació d’un arxiu fotogràfic documental exhaustiu i únic de cineastes catalans, espanyols i llatinoamericans, en el qual ja ha realitzat tres exposicions prèvies: A través de mis ojos, Cineastas contados (que també es va poder veure a Lleida en el marc de la Mostra de Cinema Llatinoamericà de Catalunya) i Cineastas contados...de ambos lados.

Segons el mateix Fernández Orengo: “Aquesta nova col·lecció de retrats que aquí presento pertany a la quarta fase del projecte que, avui en dia segueixo construint. Porta per títol “Cineastes al seu lloc” (2011-2016) i una de les seves característiques més rellevants és l'elecció de l'espai per part del cineasta, un lloc al que se senti vinculat, sigui el que sigui el motiu. Un carrer o parc que transita habitualment, a casa seva i envoltat de preuats objectes, en el cafè on desdejuna o a l'interior d'una llibreria o sala de cinema. Molts dels escenaris on he retratat a un cineasta, amb el pas del temps han estat modificats o han desaparegut per complet. Aquesta realitat reforça la idea del caràcter documental que conté el meu projecte”.

En són un bon exemple els retrats de Víctor Erice que –en complicitat plena amb Fernández Orengo- van construir junts la fotografia al Jardín Botánico de Madrid, un espai on el director escriu els seus guions o passa estones llegint. Carles Balagué tria els emblemàtics Mélies plens d’atmosfera parisenca; Rosa Vergés el seu pis de l’eixample i la seva col·lecció de barrets en un entorn modernista que coincideix amb la producció del seu documental sobre Cerdà; José Sacristán la façana dels emblemàtics Doré; La Cuadrilla en un bar del castís barri de Lavapiés evoquen Gilbert & George; Paulino Viota la badia de Santander i Carles Pastor l’hora màgica de la llum que pren el mar de Dénia.

En la seva obra, Fernández Orengo tria també cineastes minoritaris perquè creu que cal estimular l’espectador a descobrir el seu cinema com és el cas de dos noms ben significatius: Ángel García del Val autor de Cada ver es (1981) o J. A. Salgot, poeta, escriptor i autor de Mater amatisima (1980).

 

Els retrats

1. Pedro Aguilera; 2. Juanma Bajo Ulloa; 3. Carles Balagué; 4. Antonio Banderas; 5. Juan Barrero; 6. Cecilia Bartolomé; 7. Francesc Bellmunt; 8. José María Berzosa; 9. Francesc Betriu; 10. Juan Sebastián Bollaín; 11. Daniel Calparsoro; 12. Juan Cavestany; 13. Rodríguez Cortés; 14. Víctor Erice; 15. Álvaro Fernández Armero; 16. Josep Maria Forn; 17. Fernando Franco; 18. Ángel García del Val; 19. Manuel Gómez Pereira; 20. Gonzalo Herralde; 21. Manuel Iborra; 22. La Cuadrilla (Santiago Aguilar i Luis Guridi); 23. Oliver Laxe; 24. Javier Maqua; 25. Josefina Molina; 26. Mariano Ozores; 27. Antoni Padrós; 28. Inés París; 29. Carles Pastor; 30. Francisco Pérez-Dolz; 31. Vicente Pérez Herrero; 32. Elio Quiroga; 33. Mireia Ros; 34. José Antonio Salgot; 35. José Sacristán; 36. Santiago San Miguel; 37. Julio Medem; 38. Carla Subirana; 39. Antoni Verdaguer; 40. Rosa Vergés; 41. Paulino Viota; 42. Kike Maíllo

 

Óscar Fernández Orengo, autor de l'exposició Cineastes al seu lloc

Cinèfil incondicional i viatger, Óscar Fernández Orengo (Donosti, 1971) ha fet de la fotografia i el cinema, no només una passió, sinó un projecte de vida. És col·laborador de revistes especialitzades en cinema com: Caiman, Cuadernos de cine, Cuadernos de cine (Espanya), Sight and Sound (UK) i Sofilm (Espanya), i ha fet la foto fixa de diverses pel·lícules d’autor com La Mujer sin piano (Javier Rebollo, 2009), Todos queremos lo mejor para ella (Mar Coll, 2013), Tasting Menu (Roger Gual, 2013) i ha col·laborat en dues pel·lícules d’Isaki Lacuesta: Los pasos dobles (2011) i Murieron por encima de sus posibilidades (2014).

En paraules de Fernández Orengo: “El meu interès per la fotografia li dec al meu rotund fracàs per haver intentat, en el seu moment, voler ser director de cinema. No obstant això, aquest amor irracional i confés des de la meva infància pel setè art va ser la principal raó per la qual a mitjans de l’any 2001 em plantegés retratar amb una càmera panoràmica a diverses generacions de cineastes espanyols”.

L’any 2001, Óscar Fernández Orengo inicia el seu projecte fotogràfic personal sobre retrats a cineastes espanyols i llatinoamericans titulat A través de mis ojos, que ha visitat nombroses ciutats de tot el món. Al setembre del mateix any, presenta la continuació d'aquest projecte a partir de 60 retrats nous, titulat Cineastas contados, i que ha viatjat a diferents ciutats en anys successius.

 

En aquest enllaç us podeu descarregar algunes de les fotografies que formen part de l'exposició (autoria de les fotografies: Óscar Fernández Orengo / Filmoteca de Catalunya):

Aquest lloc fa servir cookies, pròpies i de terceres entitats, per a finalitats estadístiques i d’anàlisi de la navegació dels usuaris a fi d’oferir-los un millor servei. Si vol conèixer més sobre les cookies i l’ús que en fem, consulti la nostra Política de Cookies.